Pulsar BHP

Dodane: 05-03-2020 10:39
Pulsar BHP

Pulsar BHP

Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest obowiązkowe, zarówno dla pracodawców, jak i pracowników, danych zakładów pracy i przedsiębiorstw. Trzymanie się przepisów BHP jest o tyle ważne, że na ich straży stoi specjalny organ nadzoru zwany Państwową Inspekcją Pracy. Państwowa Inspekcja Pracy, w skrócie PIP, jest polskim organem nadzoru i kontroli, którego głównym zadaniem jest sprawdzanie, czy jest przestrzegane prawo pracy, a w szczególności przepisy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. PIP kontroluje także przepisy dotyczące zatrudnienia oraz innej pracy zarobkowej. W przypadku kiedy pracodawca nie jest pewien, czy jego działalność spełnia odpowiednie przepisy BHP, dobrym pomysłem jest zlecenie wykonania audytu BHP. Firmy zajmujące się sprawami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy posiadają w swojej ofercie usługę audytu BHP, który polega na sprawdzeniu czy w danym miejscu pracy spełnione są wymagania pod względem przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Pojęcie audytu oznacza niezależną ocenę danej organizacji, systemu, procesu lub projektu przez zewnętrzną firmę. Badanie przedmiotu audytu polega na sprawdzeniu, czy dany system działa poprawnie pod względem obowiązujących przepisów oraz norm. Audyt może być więc przeprowadzany w wielu sytuacjach przez osoby odpowiednio do tego wykwalifikowane. Jednym z dobrych przykładów działania audytu jest zlecenie wykonania takiej operacji firmie zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy. Pracodawca, który zleca przeprowadzenie audytu BHP, upewnia się czy jego działalność spełnia wszystkie wymagane kryteria z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Jest to nic innego, jak sprawdzenie czy miejsce pracy spełnia przepisy BHP. Innym przykładem może być zlecenie audytu ochrony przeciwpożarowej, gdzie także odpowiednia firma zajmuje się sprawdzeniem czy miejsce pracy spełnia odpowiednie wymagania pod tym względem. Można więc podsumować, że audyt jest to zlecenie odpowiedniej firmie zadania, które polega na sprawdzeniu czy są spełnione dane kryteria.

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Bezpieczeństwo i higiena pracy jest szerokim pojęciem, zawierającym zagadnienia z różnych dziedzin nauki. Jednym z działów nauki, zahaczającymi o BHP, jest medycyna pracy. Medycyna pracy jest jedną z bardzo wielu specjalności lekarskich, której przedmiotem jest badanie wpływu środowiska pracy na pacjenta. Zajmuje się także diagnostyką oraz leczeniem, wraz z profilaktyką, różnych chorób zawodowych. Lekarz, który ukończył specjalizację medycyny pracy, zajmuje się badaniami profilaktycznymi pracowników, które dzielą się na badania wstępne, okresowe i kontrolne. Ponadto lekarz medycyny pracy może prowadzić poradnię zakładową dla pracowników z gabinetami specjalistycznymi, może też przeprowadzać badania uczniów, kierowców oraz innych osób, których zawód wymaga odpowiednich badań. Medycyna pracy ma związek z BHP na takiej zasadzie, że bada sprawy związane ze środowiskiem pracy, a odkrycia naukowe dokonane na jej gruncie są później wykorzystywane w przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Można wyróżnić kilka rodzajów szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Podział szkoleń BHP bierze pod uwagę konkretnych odbiorców takiego kursu, ponieważ w zależności od wykonywanej pracy występujące w niej niebezpieczeństwa i zagrożenia będą się różnić. Firmy działające w branży BHP w swojej ofercie posiadają szkolenia skierowane do osób pracujących na stanowiskach robotniczych. Szkolenie jest zorganizowanie w formie specjalnego instruktażu, który jest opracowany na podstawie programu szkolenia. Jak każde inne szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, tak samo to skierowane do robotników, kończy się egzaminem sprawdzającym wiedzę uczestników. Po ukończeniu szkolenia pracownicy biorący w nim udział uzyskują specjalne zaświadczenie. Szkolenie trwa minimum osiem godzin i jest prowadzone przez wyszkolonych profesjonalistów z branży BHP. Należy pamiętać o tym, że szkolenia BHP są okresowe, więc po pewnym czasie trzeba je powtórzyć. Ponadto zapewnienie pracownikom odpowiedniego szkolenia BHP jest obowiązkiem pracodawcy.